Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki?

Autorka: Beata Skrzypiec

W ostatnie dni wakacji wraz z grupą nauczycielek z grupy Superbelfrzy RP wzięłam udział w szkoleniu Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki? w Poznaniu. Szkolenie odbyło się w ramach Projektu Piktografia, którego celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem symbolicznym w edukacji z zakresu nauk matematycznych z zastosowaniem piktogramów Asylco. Szkolenie prowadzili: dr Mirosław Dąbrowski, dr hab. Małgorzata Żytko oraz Anna Pregler.

Dodatkowym walorem tego szkolenia, było uczestniczenie w nim wspólnie z grupą zaprzyjaźnionych (w wirtualnym lub realnym świecie) nauczycielek. Nasze spotkanie w tym projekcie było bardzo radosnym przeżyciem. Atmosfera, która tam się wytworzyła, która sprzyjała uczeniu się.

10608313_697878593635503_66279027569059338_o
Szkolenie w ramach Projektu Piktografia dało uczestnikom wiele inspiracji, wskazówek i konkretnych narzędzi do tego, aby atrakcyjniej i skuteczniej uczyć matematyki. Okazuje się, że edukacja matematyczna może być ekscytująca dla uczniów w każdym wieku, pod warunkiem, że pozwolimy im błądzić, popełniać błędy, pracować samodzielnie. Pod warunkiem, że będzie przebiegać w przyjaznej, motywującej do działania atmosferze.
Każda z nas pozyskała w ramach projektu bogate pakiety pomocy edukacyjnych. Od września możemy wdrażać Projekt Piktografia w swoich klasach poprzez gry, zabawy zaproponowane podczas szkolenia. Praca z pakietem umożliwi nam zwiększenie indywidualizacji w pracy z dziećmi. Skonstruowany jest tak, że zakłada pracę w grupie, co również sprzyja uczeniu się.

10338228_10204892659462582_8252713930090827812_n
Na koniec kilka refleksji…
Każdy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel matematyki powinien wziąć udział w takim szkoleniu, aby zweryfikować swoje kompetencje w zakresie nauczania matematyki. Ciekawostką może być fakt, że w trakcie szkolenia nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej pracowały w jednej grupie z matematyczkami ze szkół podstawowych oraz gimnazjum, co uświadomiło nam, że uczymy tego samego.
Pozwólmy dzieciom myśleć… Nie wyręczajmy, nie dawajmy gotowych rozwiązań. Pozwólmy im popełniać błędy.
Pracujmy tak, aby lekcja matematyka była dla naszych uczniów przygodą i radosnym odkrywaniem.
Było to jedno z najlepszych szkoleń w mojej belferskiej karierze. Profesjonalnie przeprowadzone, rzetelne i rzeczowe. Mobilizujące do aktywnej pracy w trakcie warsztatów. Wypełnione dużym wysiłkiem i wielogodzinną pracą, ale przy tym dobrą zabawą i pozytywnymi emocjami. A przede wszystkim atrakcyjne i niezmiernie użyteczne dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz matematyki.

Więcej o projekcie można przeczytać tutaj: http://projekt-piktografia.pl/

O autorze: Beata Skrzypiec – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (gm. Pszczyna).

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki?

  • 2 września 2014 o 20:35
    Permalink

    Kiedy w styczniu przypadkiem weszłam na stronę http://www.piktografia.pl byłam zachwycona tym co tam odkryłam. Inspirowałam się na wiele lekcji matematyki materiałami zawartymi na stronie. Dzieci pracowały z zaangażowaniem, domagały się kolejnych zadań. Polubiły grę Pikto Frukty, a już rekord popularności bije gra Kupiec. Bez problemów zrozumiały system dziesiętny i wiele innych zagadnień.
    Miałam przyjemność uczestniczyć w szkoleniu „Jak skutecznie i ciekawie uczyć matematyki” jeszcze w kwietniu. I podobnie jak Wy jestem pod wrażeniem warsztatów. Do dzisiaj z niecierpliwością czekam na pakiety dla mnie i moich uczniów. Mają do nas dotrzeć we wrześniu.

    Odpowiedz
  • 2 września 2014 o 20:37
    Permalink

    Świetnie, że są organizowane tego typu szkolenia dla nauczycieli. Wszyscy na tym skorzystają i nauczyciele i dzieciaki 🙂

    Odpowiedz
  • 4 września 2014 o 20:14
    Permalink

    Jestem jak najbardziej za szkoleniem nauczycieli w kierunku prowadzenia coraz to ciekawszych zajęć. Dość powiedzieć, że jeśli nie ma zabawy to i przyswajanie wiedzy jest nieporównywalnie mniejsze. Powiedział bym wręcz, że tego typu szkolenia powinny być obowiązkowe. W końcu nauka powinna być zabawą i przyjemnością:)

    Odpowiedz
  • 4 marca 2015 o 17:43
    Permalink

    Też mam takie przemyślenia i bardzo się cieszę, że pokazałaś nam jak to robisz.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.