poZdrówko #2 w pigułce

Tytuł: Co steresuje nauczycieli i co z tym robić?

link: youtu.be/9nZmAHoiyT8h   

Z wielką przyjemnością przypominamy nagranie wystąpienia prof. Jacka Pyżalskiego, zestawienie najważniejszych wątków oraz subiektywny wybór najciekawszych cytatów.

Ważne tematy:

  1. Stres a profesje pomocowe
  2. Wypalenie zawodowe
  3. Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?
narysowała Barbara Ostrowska

Wyimki:

Profesje pomocowe są trudne, ponieważ (…) „tam wszędzie osobowość jest narzędziem pracy. Czyli tam wszędzie my, nasze wartości, nasz temperament, nasza cała struktura poznawcza, właściwie my, nie narzędzie jakieś inne, tylko my jesteśmy poddani obciążeniom. I właściwie nie mamy, tak jak niektórzy, stroju roboczego, który odwieszamy. My nie odwieszamy siebie wchodząc czy wychodząc.”

Są 3 rzeczy w wypaleniu: wyczerpanie emocjonalne, obniżone poczucie osiągnięć i depersonalizacja. Dopiero jak są trzy rzeczy na raz, to się mówi o wypaleniu. Czyli jak człowiek ma dość emocjonalnie, jest wykończony, źle myśli o sobie i o pracy („oprócz tego, że zapłacę rachunki, ta praca nie daje mi nic”) i jest cyniczny, kiedy zaczyna w wyniku swojego złego stanu emocjonalnego źle traktować uczniów, to wtedy możemy mówić o wypaleniu.

Po drugiej stronie (od wypalenia) jest zaangażowanie. Jest to coś pozytywnego, kiedy mamy energię, poczucie poświęcenia i zaangażowania.

Na poziomie indywidualnym możemy trochę dowiedzieć się o sobie: co potrafię, czego nie potrafię, jakie mam możliwości, czego się powinienem uczyć, z czym sobie radzę, z czym sobie nie radzę. (…) Poznaj samego siebie!

Muszą być też rzeczy na poziomie instytucji. Może to być zmiana charakterystyki organizacyjnej – proste rzeczy, których my nie mamy – np. superwizja. (…) Można trochę przedefiniować to, co ludzie robią w pracy. Znam różne sposoby (…) np. odsuwa się kogoś od pracy z uczniami, jak ma jakiś trudniejszy okres, ale też (…) budowanie wsparcia, rozwiązanie rzeczy zespołowo.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.