Jak młodzież rozkręca projekty i jak projekty rozkręcają młodzież do działania. „From food to Europe heart”, czyli „Przez żołądek do serca Europy”

Zdjęcie: Pixabay.com

Więcej o poniższym projekcie znajdziesz tu: https://www.niemarudni.pl/erasmus/from-food-to-europe-heart

Młodzieżowy Dom Kultury nr 2 w Piekarach Śląskich z jedno z niewielu już miejsc na mapie Polski, prowadzące działalność pozalekcyjną w ramach polskiego systemu oświaty. Z zasady zajęcia są nieodpłatne, a działalność placówki, mimo sformalizowania i podporządkowania prawu oświatowemu, ma jednak dość dużo swobody, która pozwala odpowiadać na potrzeby lokalnego środowiska. Dzięki temu udało nam się rozwinąć obszar działań na rzecz młodzieży w formie projektów. Działa tu Klub Młodzieżowy KOMKE, Klub Europejski i Punkt Europejskiej Informacji Młodzieżowej EURODESK, Koło organizacji i promocji imprez oraz wolontariat młodzieżowy.

Projekty planowane i realizowane są z wykorzystaniem metody design thinking, co pozwala najpierw na diagnozowanie potrzeb środowiska i problemów do rozwiązania, a także rozpoznanie zasobów, którymi dysponujemy, a następnie tworzenie scenariuszy projektów.

O sposobie pracy w projektach napiszę w innym artykule, natomiast tu, chciałabym Wam opowiedzieć o projekcie „From food to Europe heart”, który powstał w następstwie wcześniejszego spotkania młodzieży z Piekar Śląskich z młodzieżą w Kobuleti w Gruzji.

Oba miasta są miastami partnerskimi i po spotkaniu we wrześniu 2019 roku w Gruzji, młodzież postanowiła, że na pewno zrealizuje wspólnie kolejne działania. Po wstępnych konsultacjach, postanowiliśmy, że spotkamy się w Piekarach Śląskich, a podczas rozpoznania prowadzonego przez młodzież, odkryliśmy, że Piekary Śląskie mają jeszcze dwa inne miasta partnerskie: Kromeriż w Czechach oraz Marija Bistica w Chorwacji. Wiedzieliśmy już, że naszym celem będzie spotkanie młodzieży z wszystkich czterech miast partnerskich. Kolejnym krokiem było nawiązanie kontaktu z przedstawicielami pozostałych dwóch miast oraz znalezienie partnerów. W tym celu młodzież nawiązała kontakt z pełnomocnikiem ds. współpracy z zagranicą w Urzędzie Miasta w Piekarach, uzyskując od niego rekomendacje i  wysłała maile do Urzędów Miast w Kromeriżu i Marija Bistrica, a także zamieściła ogłoszenia o poszukiwaniach partnerów z tych miasta na platformie SALTO i wyszukiwarce partnerów OTLAS .

Dość szybko odezwały się do nas organizacje chcące podjąć współprace i wspólnie zrealizować projekt. Poza naszą zaprzyjaźnioną organizacją „Be Active, Be Healthy” z Kobuleti w Gruzji, dołączyły do nas: Asociace středoškolských klubů z Czech oraz Osnovna škola z Marija Bistrica w Chorwacji.

Projekt składał się z kilku faz: przygotowania przed wymianą, wymiany – czyi spotkania młodzieży w Piekarach Śląskich oraz upowszechniania projektu, czyli działań po wymianie.

Podczas przygotowań do wymiany, młodzież przeprowadziła spotkania online oraz losowanie krajów i rodzajów potraw i stworzyła wspólnie europejski jadłospis na 7 dni, składający się codziennie z przystawki zimnej, przystawki ciepłej/ zupy, dania głównego i deseru. Odbyła się także wizyta przygotowawcza, podczas której spotkali się liderzy organizacji partnerskich. Uzgodniono wszystkie najistotniejsze sprawy związane z organizacją i logistyką projektu, tak, aby jakość edukacji pozaformalnej była w projekcie jak najwyższa.

Kolejnym etapem była międzynarodowa wymiana młodzieży. Pechowo, wymiana miała odbyć się pierwotnie w kwietniu 2020 roku, ale pandemia Covid uniemożliwiła nam realizację tego spotkania. Później przesuwaliśmy termin naszego spotkania jeszcze dwa razy, jednocześnie wnioskując do Narodowej Agencji programu Erasmus+ o zgodę na przedłużenie czasu trwania całego projektu. Nie ma jednak dla nas rzeczy niemożliwych! Ostatecznie spotkaliśmy się w sierpniu 2021 roku. Podczas wymiany wiodącą aktywnością było oczywiście gotowanie, ale również: spotkania z ważnymi gośćmi, którym przedstawialiśmy ideę wymian młodzieży, nasze kraje i miasta oraz prezentowaliśmy potrawy; warsztaty tematyczne, podczas których uczyliśmy się pracy w grupie, komunikacji oraz planowaliśmy kolejne projekty na przyszłość; wizyty w ciekawych miejscach dziedzictwa kulturowego – zwiedziliśmy Katowice i strefę kultury stworzoną w miejscu dawnej kopalni węgla kamiennego w ramach rewitalizacji obszarów poprzemysłowych oraz Sztolnię Czarnego Pstrąga jako część Szlaku Zabytków Techniki i zabytek UNESCO, a także Bytom z jego ponad 700-letnią historią (uzyskał prawa miejskie w 1254 roku!) i strefę kultury i rekreacji ROZBARK (teatr Rozbark i centrum wspinaczkowe Skarpa utworzone w ramach rewitalizacji pokopalnianych terenów).

Wymiana młodzieży jest najbardziej ekscytującym etapem projektów, co nie znaczy, że na niej się kończy. Po wymianie następuje bardzo ważny moment każdego projektu, czyli upowszechnianie. W tej fazie bardzo dużo zależy od tego, czy wcześniejsze zadania projektowe zostały zrealizowane z wystarczającym zapałem i czy nastąpiła prawdziwa wymiana tego, o czym zwykle mówią młodzi ludzie po zakończeniu międzynarodowych spotkań: nowych znajomości, przyjaźni, kultury, zwyczajów, komunikacji w różnych językach, doświadczeń. Często pozostają też po realizacji projektów i wymian konkretne produkty. W naszym przypadku jest to książka kucharska z przepisami z całej Europy oraz Gruzji, jako kraju partnerskiego. Ta część projektu w dużej mierze zależy od zaangażowania i doświadczenia liderów grup i wymaga umiejętności dodatkowego motywowania młodzieży do wykrzesania z siebie jeszcze odrobiny energii. Jednak znaczenie tej części projektów jest ogromne. To właśnie dzięki upowszechnianiu możemy dotrzeć z dobrymi praktykami i informacjami o możliwościach edukacji pozaformalnej i o projektach europejskich do nowych uczestników i młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają w wiek młodzieżowy, czyli w przypadku projektów Erasmus+, do tych, którzy ukończą 13 lat.

Młodzież mówi, że jeśli raz spróbujesz projektów międzynarodowych i edukacji pozaformalnej, nigdy Twoje edukacyjne życie nie będzie już z takie, jak wcześniej 😊

Z ewaluacji projektu wynika, że:

    • udział w projekcie był czymś więcej, niż wcześniej oczekiwali
    • nauczyli się lepiej rozumieć istotę pracy w grupie
    • stali się bardziej tolerancyjni i otwarci na innych ludzi i kultury
    • poprawili swoje kompetencje w zakresie komunikacji, szczególnie w języku angielskim
    • nauczyli się gotować 😊
    • odkryli nowe pasje – między innymi malowanie 😊 (podczas wymiany powstał mural)
    • zdobyli dużo nowej wiedzy o innych krajach i ich kulturze
    • nauczyli się dobrej organizacji i zarządzania w czasie
    • stali się prawdziwymi liderami młodzieżowymi!
    • zdobyli nowych przyjaciół
    • potrafią lepiej wyrażać swoje opinie
    • są bardziej cierpliwi
    • dowiedzieli się, jak zamienić pomysł na działanie w najlepszy możliwy sposób!

A to wszystko przy okazji świetniej zabawy w przyjaznej atmosferze!

Czy nie tak powinna wyglądać edukacja i szkoła?

Print Friendly, PDF & Email
Dobrota Egner
Podoba się ? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content