W ramach projektowania działań związanych z nauczaniem hybrydowym warto wziąć pod uwagę kompetencje związane z kształtowaniem krytycznego myślenia. O samym krytycznym myśleniu w edukacji mówi się wiele, istnieje też szereg różnego rodzaju programów i metod nauczania, wspierających krytyczne myślenie, takich jak: filozoficzne docieka nie, inquiry-based learning, czy problem-based learning. My chcemy zaproponować zastosowanie tak zwanych rutyn widocznego myślenia lub rutyn myślowych.
Zanim zaczniemy zastanawiać się, jak w nauczaniu hybrydowym i online wykorzystać tak zwane rutyny myślowe, albo uwidocznione myślenie, warto na początek zaprezentować tę metodę dydaktyczną dosyć słabo znaną w Polsce z samej nazwy, choć same rutyny bardzo często wykorzystywane są w ramach kształtowania umiejętności krytycznego myślenia.
Aby przeczytać więcej o myśleniu krytycznym w nauczaniu hybrydowym KLIKNIJ i POBIERZ
W stronę krytycznego myślenia. Schematy widocznego myśleniaO autorce:
Izabela Wyppich – nauczycielka historii, plastyki oraz historii sztuki w Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Rudzie Śląskiej. Tutorka, edukatorka, entuzjastka technologii oraz nowoczesnych metod nauczania w edukacji. Autorka programów i scenariuszy edukacyjnych. Współorganizatorka Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KaFe In-ni” w Rudzie Śląskiej, od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową i regionalną. Członkini grupy SuperBelfrzy RP oraz społeczności Microsoft Innovative Educator Expert.
- Gry edukacyjne w nauczaniu hybrydowym - 31 maja 2021
- Relacje nauczyciel-uczeń - 17 maja 2021
- W stronę krytycznego myślenia – schematy widocznego myślenia - 10 maja 2021